Global Leadership Summit 2020 – czy warto wybrać się na konferencję GLS? (relacja z wydarzenia)

Konferencja Global Leadership Summit to międzynarodowe wydarzenie, w którym bierze udział ponad 400 000 uczestników w 135 krajach. W Polsce pierwsza edycja odbyła się w 2007 roku a obecnie GLS reklamuje się jako największe wydarzenie dla liderów w naszym kraju. Czy słusznie?

Dla mnie to był pierwszy kontakt z Global Leadership Summit – aż wstyd się przyznać, że wcześniej o niej nie słyszałem.
Jak to zwykle bywa, wydarzenie miało według mnie sporo mocnych i słabszych momentów.
W dalszej części znajdziesz pełną relację pisaną na bieżąco w trakcie wydarzenia.

Sprawdź, czy warto dołączyć w kolejnych latach!

Przed startem

Rejestracja na stronie https://gls.org.pl/ przebiegła sprawnie – od razu widać kilkunastoletnie doświadczenie zespołu organizatorów. Informacje są przejrzyste, wiadomo co, kiedy i za ile. I właśnie to „za ile” stanowi ogromny plus konferencji Global Leadership Summit – za dwudniowe spotkanie zapłaciłem 180 zł brutto! Po odliczeniu VATu i wrzuceniu w koszty wychodzi więc prawie za darmo.

Cennik GLS20

Welcome pack

Konferencje na żywo przyzwyczaiły nas do welcome packów. Zwykle i tak większość z ulotek ląduje w koszu, jednak czasami trafiają się przydatne gadżety…
I tu znowu pozytywne zaskoczenie ze strony zespołu Global Leadership Summit – na kilka dni przed konferencję otrzymuję maila. W środku standardowe informacje, linki itp. – jeszcze raz zespół pokazał, że organizacyjnie wszystko jest na mistrzowskim poziomie. Ale to nie wszystko, było tam jeszcze coś niebywale przydatnego i niespotykanego.
Interaktywny zeszyt – plik pdf z informacjami o prelegentach, pytaniami i miejscem na własne notatki. W sumie 36 stron solidnie przygotowanego materiału.

GLS materiały
Przykładowa strona z interaktywnego notesu GLS20

Dziękuję GLS20! A zaraz zaczynamy konferencję.

Dzień 1

Startujemy o 9:30. Po wcześniejszym zalogowaniu wita nas zegar odliczający czas do startu i…chrześcijańskie piosenki. Czy jestem w odpowiednim miejscu? Zaraz się okaże.

Wykład 1 – Craig Groeschel

Craig Groeschel

Craig jest założycielem i pastorem pierwszego kościoła działającego online, czyli na pewno ma doświadczenia w biznesie. Do tego prowadzi podcast pod nazwą Craig Groeschel Leadership Podcast. Podobno jest to najczęściej słuchany podcast o tematyce leadershipu na świecie.

Craig opowiadał o cyklu życia każdej organizacji – od narodzin po schyłek. Tuż przed schyłkiem pojawia się charakterystyczny dołek i to od zarządzających organizacją zależy, czy wyciągną jeszcze firmę z tego dołka a czy beznamiętnie podążą w dół, w kierunku przykrego końca.

Taki sam dołek, tyle że na mniejszą skalę pojawia się zawsze, gdy robimy coś nowego. Nowy projekt, nowa sytuacja, nowa technologia = dołek wcześniej czy później.
Craig radzi aby nie bać się zmiany oraz nie bać się zmieniać paradygmaty i cofać obietnice. Akceptować to, co nieprzewidywalne.

Niby nic odkrywczego. Przekazane jednak w bardzo charyzmatyczny, inspirujący sposób.
Dla mnie interesujący był temat zmiany paradygmatów. Uświadomiłem sobie, że jeszcze rok temu nie wierzyłem w skuteczność szkoleń online i stanowczo odrzucałem tę formę. A dzisiaj pogodziłem się z narzędziami do współpracy online i wychodzi mi to na dobre.

Craig celnie zakończył wystąpienie – „jeżeli jesteś nauczycielem, to nauczaj a jak budowniczym, to buduj domy”. Otoczenie może być sprzyjające lub nie. COVID nie COVID – róbmy swoje!

Wykład 2 – Marcus Buckingham


Markus jest badaczem ludzkich talentów. Wcześniej jako analityk w Gallupie a obecnie w instytucie badawczym ADP. Wystąpienie zapowiadało się więc mocno merytorycznie.

Takie też było. Marcus przedstawił wyniki badań przeprowadzonych w 25 krajach w temacie odporności (resilience).
Wskazał czego oczekujemy od samych siebie, od naszych bezpośrednich przełożonych oraz osób zarządzających organizacjami.

Przykładowo, od liderów oczekujemy najczęściej aby:

  • mówili nam to czego potrzebujemy, zanim jeszcze będziemy wiedzieć, że tego potrzebujemy (proaktywność)
  • akceptowali niepowodzenia i zachęcali nas do podejmowania ryzyka

Od wyższego kierownictwa natomiast:

  • jasnej wizji organizacji
  • wywiązywania się z obowiązków (zrób to, co mówisz że zrobisz)

To tylko kilka z przykładów.
Marcus zaprosił też uczestników do zbadania swoich mocnych stron za pomocą bezpłatnego testu: https://www.marcusbuckingham.com/gift-of-standout/

U mnie wyszło:

I chyba się nawet zgadza 🙂

Wykład 3 – Vanessa van Edwards

Vanessa jest badaczką w instytucie badań behawioralnych – Science of People. Jest autorką bestselera: Złam szyfr ludzkich zachowań. Zyskaj
społeczne supermoce
” (jeszcze nie czytałem).

Mówiąc wprost, Vanessa dała czadu! Niezwykle dynamiczne, pełne energii wystąpienie z jasnym i konkretnym przekazem.
Mówiła o tym jak pisać lepsze maile, jak prawidłowo witać się na wideokonferencjach czy jak przedstawiać nowych pracowników.
Te wszystkie małe rzeczy mogą torować drogę do lepszej współpracy. Nastawiać współpracowników pozytywnie, budować w nich wiarę we własne umiejętności i kompetencjel

Mówiła też o sile gestów, zwłaszcza otwartymi dłońmi, co jest zakorzenione w naszej psychice od tysięcy lat.
Pokazała jak mówić i jak nie mówić, aby zrobić dobre, zwłaszcza pierwsze wrażenie.
Więcej informacji, quizów i linków (w tym do wystąpienia na TED) znajdziesz na stronie: https://www.scienceofpeople.com/GLS/

Zajrzyj, naprawdę warto!

A w ramach praktyki zrób proste ćwiczenie, które zaproponowała Vanessa – powiedz „cześć” wdychając powietrze. Jak to zabrzmiało? A teraz powtórz to samo „cześć” na wydechu. Czy za drugim razem głos był niższy i brzmiał spokojniej, może nawet bardziej profesjonalnie?

Wykład 4 – Amy Edmondson

Amy jest profesorem katedry przywództwa i zarządzania
Novartis w Harvard Business School i autorką czterech książek z obszaru zarządzania.

Wystąpienie rozpoczęła od przywołania historii katastrofy promu Columbia w 2003. Katastrofy, której można było uniknąć, gdyby NASA zbudowała odpowiednią kulturę. Pewien inżynier zauważył bowiem nieprawidłowości, które budziły ogromny niepokój. Przekazał te informacje do przełożonej a ta…zupełnie to zignorowała z prośbą, aby nie siał paniki.
Inżynier ten dał sobie wkrótce spokój i temat został zamieciony pod dywan. Kilka dni później prom spłonął w atmosferze.

Amy podkreśla, że takiego podejścia uczymy się w szkole. „Nie odzywaj się jak nie masz racji” – to słyszymy na co dzień.
Dlatego tak ważne jest budowanie organizacji w oparciu o bezpieczeństwo psychologiczne.
O poczucie, że mogę wyrazić swoje zdanie. Że zostanę wysłuchany, niezależnie jak bardzo abstrakcyjny mam pomysł.

Wnioski te potwierdziły badania w ochronie zdrowia czy w korporacjach takich jak Google. Wszędzie tam, gdzie bezpieczeństwo psychologiczne było wyższe, tam pojawiały się lepsze wyniki. I nie ma w tym nic dziwnego.
Otwartość sprzyja kreatywności. Kreatywność daje wyniki.

Amy radzi liderom aby akceptowali porażki (dobre porażki, przy okazji sprawdź https://dobraporazka.pl/), szczerze dziękowali za każdy pomysł a następnie pogłębiali go w dyskusji. W przypadku problemów pytajmy – „co zrobimy z tym dalej”, zamiast narzucać swoją wolę.

Wykład 5 (wywiad) – Beth Comstock

Beth jest dyrektorką w Nike i autorką książki: „Wyobraź sobie przyszłość:
odwaga, kreatywność i potęga zmian
„. Przewodziła innowacjom
w GE i NBC. Należy do grupy 20 najbardziej wpływowych mówców.

źródło: https://www.facebook.com/ElizabethComstock

W wywiadzie prowadzonym przez Paulę Faris, Beth przywołała nastroje w Stanach Zjednoczonych z czasu zamachów z 11 września.
Będąc szefową marketingu w GE zastanawiała się co zrobić, jak wesprzeć swój kraj. Wraz z zespołem opracowała nieco kontrowersyjną grafikę – Statuę Wolności zabierającą się do pracy z zakasanymi rękawami.

Pomimo wielu sceptycznych głosów zarząd GE zdecydował się opublikować tę reklamę. Wkrótce rysunek ten znał cały kraj.
Było to poruszające wezwanie do działania dla narodu amerykańskiego.
Dla Beth natomiast był to dowód, że warto realizować nietypowe pomysły.

To wydarzenie było początkiem wielu kolejnych odważnych kroków, jak choćby zapraszaniem nietypowych konsultantów, czy kompletnym otwarciem na współpracę z organizacjami ekologicznymi.

Odwaga, wsparcie przełożonych i brak lęku przed porażką – jeżeli to połączymy to efekty mogą być zaskakujące.

Wykład 6 – dr Piotr Gąsiorowski

Dr Piotr Gąsiorowski jest przewodniczącym Zarządu Instytutu
Przywództwa oraz pastorem oraz współprowadzącym (razem z Lidią Poradzisz) wydarzenie GLS20.

Dr Gąsiorowski przygotował wystąpienie na temat wybaczania.
Jak to brzmi w świecie zawodowym? Dość dziwnie.

Jak dla mnie ta część była najmniej pomocna w obszarze współpracy zespołowej. Nie spotkałem się z sytuacjami, żeby po jakimś błędzie w pracy ludzie się obrażali, żywili ogromny żal i nie potrafili wybaczyć przez długie lata. Być może gdzieś mogą istnieć organizacje, które mają problemy na tym poziomie. W moich doświadczeniach najczęściej emocje są dużo mniejsze a sprawy rozwiązuje się na poziomie profesjonalnym – wnioski, plan naprawczy, lekcje na przyszłość czy ewentualnie konsekwencje.
Ale wybaczanie (czy przebaczanie)? Ja się nie spotkałem.

Ciężko mi coś więcej napisać.
Samo wystąpienie pod względem formy też odbiegało od poprzednich. Było mniej dynamiki a więcej czytania z kartek.
Zabrakło więc mocnego domknięcia dnia. Chociaż całościowo i tak było świetnie.

Dzień 2

Zaczynamy dzień drugi! Ale zanim to nastąpi to mam jedną propozycję.

Wykład 1 – Rory Vaden

Rory jest współzałożycielem Brand Builders Group, mówcą Hall of Fame, autorem bestsellerów: „Nie idź na łatwiznę” i „Zwlekanie się opłaca„.

Rory zaczął do zadania pytań – jak to jest, że mamy tak świetną technologię a mimo to pracujemy dłużej?
Jak to jest, że mamy ogromną wiedzę o zarządzaniu sobą w czasie a mimo to coraz częściej jesteśmy zawaleni pracą od rana do wieczora?

Po czym podał konkretną odpowiedź – narzędzia do zarządzania sobą w czasie bazują na myśleniu logicznym, priorytetyzacji i analizie – jednak decyzje o tym co robimy podejmujemy pod wpływem emocji i stąd biorą się tak ogromne czasami rozbieżności.

Co równie ważne – zarządzanie priorytetami nie dodaje więcej czasu – jedynie przesuwa inne zadania w wolne sloty czasowe.

Rory zaproponował wdrożenie pomnażacza czasu. Zastanów się, czy to co robisz dzisiaj sprawi, że będziesz mieć jutro więcej wolnego czasu?
Jako przykład Rory podał zasadę 30x – jeżeli jakaś czynność zajmuje Ci np. 5 minut dziennie, to często poświęcenie 150 minut (30 x tyle) pozwoli wyszkolić kogoś innego, aby zrobił to za Ciebie. W skali roku robi się naprawdę duży zysk.
Pomyśl o tym!

Rory udostępnił darmowy kurs z tej tematyki, dostępny pod adresem: https://gls.multiplyyourtimewebinar.com/

Wykład 2 – Bishop T.D. Jakes

T.D. Jakes jest głównym pastorem w The Potter’s House. Wizjonerem
i przedsiębiorcą oraz autorem kilku książek.

T.D. Jakes wprowadził pojęcie myślenia migracyjnego.
Nie zakładaj, że Twój klient to Ty. Przenoś myślenie do innego schematu. To coś więcej niż empatia. To postawienie się całkowicie w sytuacji drugiej osoby.

W przełożeniu na biznes oznacza to, że nie możesz myśleć o sobie i jednocześnie budować rozwiązania dla innego człowieka – dla klientów i partnerów. Efektem będzie lepszy świat i zysk dla Ciebie a nie dla nich.

Co można zrobić? Zaproś do rozmów zupełnie różnych ludzi. Takich, którzy na pewno nie będą się zgadzać. Których nie możesz kontrolować. Kogoś, kto ma zupełnie inną perspektywę. A potem otwórz się na zrozumienie i porozumienie.

Wykład 3 (wywiad) – Kaka

Tego prelegenta chyba nie trzeba przedstawiać. Legenda brazylijskiego futbolu. Piłkarz roku FIFA. Dodatkowo jest ambasadorem Programu Żywnościowego ONZ.

Kaka mówił dużo o roli kapitana drużyny. To ktoś, kto w trudnych chwilach potrafi wziąć ciężar gry na siebie i uspokoić innych („damy radę, podajcie mi piłkę a ja to załatwię”).
Dalej piłkarz nawiązał do pokory. Do tego, że pokora to nie słabość, ale słuchanie i świadome umiejscowienie siebie wśród innych. Zresztą w trakcie całej rozmowy dało się odczuć ogromną pokorę byłego zawodnika. Ktoś, kto był najlepszym piłkarzem świata mógłby siedzieć dumny i aroganckim tonem odpowiadać na pytania, ale nie on. Wydawało się, jakby wywiadu udzielał ktoś zupełnie „normalny”, zwykły człowiek. Zero gwiazdorstwa.

Kaka nawiązał również do Carlo Ancelottiego, najlepszego trenera z jakim pracował. Człowieka, który potrafił zjednać drużynę i godzić wiele interesów bez wywoływania animozji. Aż chciało się dać z siebie wszystko na boisku, dla niego” – komentował piłkarz.
Z drugiej strony zestawił to z przywództwem bazującym na sile i wywoływaniu strachu w zawodnikach, którego doświadczał od innych trenerów.
Trzecią drogą jaką wskazał jest zupełny brak przywództwa. Wtedy pojawia się chaos i dezorganizacja.

Sportowiec zakończył wywiad stwierdzeniem, że najważniejsze przywództwo i tak jest w nas samych. I otoczenie nie powinno tego zmieniać.

Wykład 4 – Beata Pawlikowska

Beata Pawlikowska mówi o sobie: „piszę książki, podróżuję, prowadzę program w radiu, fotografuję, a przede wszystkim – myślę, rozwijam się
jako człowiek i oddycham.”

Beta opowiadała o wyprawie w Himalaje i cierpieniu jej współtowarzyszy z powodu choroby wysokościowej. Przypadłości, która dotyka ludzi w trakcie wędrówki i zatrzymuje nawet największych specjalistów od wspinaczki wysokogórskiej.
W trakcie tej wyprawy wielu uczestników zawróciło, podczas gdy Beata dotarła na szczyt. Czy to oznacza, że inni ponieśli porażkę?

Beata rozkłada słowo „porażka” na składowe części – „po” i „raz”. Interpretuje porażkę jako pierwsze lub początkowe doświadczenie, które jest lekcją a nie przegraną.
Porażka staje się więc czymś negatywnym, jeżeli przywiązujemy się mocno do wyniku.
Czy w takim razie ci, którzy nie dotarli na szczyt w Himalajach ponieśli porażkę a czy tylko nauczyli się czegoś po raz pierwszy i kolejna próba będzie skuteczniejsza?

Beata sugeruje usunięcie słowa porażka ze swojego słownika i zastąpienia go okazją do znalezienia czegoś nowego, odkrywania i godzenia się z tym, na co nie mamy wpływu.

Wykład 5 – dr Tomas Chamorro-Premuzic

Dr Tomas Chamorro-Premuzic jest psychologiem, badaczem talentów, autorem 10 książek i licznych artykułów a także przedsiębiorcą.

Dr Tomas zadał pytanie – czy w czasach pandemii trzeba zmienić standardy przywództwa i dostosować swój styl do sytuacji? Jeżeli tak, to jakie cechy będą potrzebne?

Dalej dr Tomas wymienił:

  • inteligencję – szukaj ludzi mądrzejszych od siebie
  • ciekawość – opuszczaj bańkę informacyjną
  • pokorę – miej świadomość, że nie jesteś tak dobry jak myślisz, więc otwórz się na informację zwrotną
  • odporność (stabilność emocjonalna) – odporność nabywasz przechodząc przez trudne sytuacje
  • empatię
  • integralność

Te cechy brzmią jak coś, co jest potrzebne niezależnie od kryzysu.
Jak więc będziesz rozwijał w sobie i w innych tych 6 cech?

Wykład 6 – Albert Tate

Albert Tate jest założycielem i Głównym Pastorem w Fellowship Church.

Wykład kończący konferencję dotyczył autentyczności. Przywództwa wychodzącego od wewnątrz, w przeciwieństwie do zarządzania na pokaz.
Aby to przywództwo rosło potrzebne są trzy zachowania:

  • obalaj niesprawiedliwość
  • służ innym
  • zdaj sobie sprawę z porażek

Ciekawym podsumowaniem wykładu było stwierdzenie: „Czasami życie jest pełne sukcesów, ale czasami tych niewłaściwych”

Czy warto dołączyć do Global Leadership Summit?

Jak dla mnie – TAK! Przekonałem się, że GLS to:

  • wykłady prowadzone przez profesjonalnych mówców – naprawdę przyjemnie się słuchało i oglądało
  • ogromna wiedza merytoryczna – dużo konkretów, narzędzi, materiałów, do wykorzystania od zaraz
  • wzorowa organizacja
  • niska cena w porównaniu do wartości, jaką się otrzymuje.

Przeżyjmy to jeszcze raz

Czy uczestniczyłeś/aś w konferencji? Jeżeli tak, to napisz proszę w komentarzu które wykłady były dla Ciebie najbardziej inspirujące a które mniej przydatne.

A jeżeli nie uczestniczyłeś/aś, to nic straconego…

Jeżeli chcesz obejrzeć całe nagranie z konferencji to jest taka możliwość! Materiały są dostępne na stronie: https://instytutprzywodztwa.org.pl/produkt/nowosc-team-edition-2020/
Nazwa Team Edition nie jest przypadkowa – zachęcam Cię do podzielenia się tymi materiałami z całym zespołem.

Do zobaczenia na #GLS21

Jeżeli lubisz inspirujące historie o przywództwie to zapraszam Cię do kontynuowania tego wątku. Wybierzmy się wysoko w góry. Poznaj życiorys Wojtka Kurtyki i 10 lekcji przywództwa, których się od niego nauczyłem.


Artur GułaArtur Guła, pasjonat tematyki zarządzania i przywództwa z życiową misją dzielenia się wiedzą i doświadczeniami z innymi menedżerami.
Doświadczony lider w projektach IT z różnych dziedzin.
Autor książki Fascynujący świat przywództwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

3 × four =