Czy więcej nas różni czy dzieli? O sile różnic w zespole

Była połowa lutego 2020. Nic nie zapowiadało takiej niespodzianki. W ciągu dnia otrzymałem wiadomość od przedstawicielki effectiveness.pl z informacją na temat książki „Siła różnic w zespoleAnny Sarnackiej-Smith. „Mógłby się Pan podzielić opinią na blogu co zapewne zainteresowałoby Pańskich Czytelników (…) Byłoby nam niezmiernie miło, gdybyśmy mogli zaopatrzyć Pana w egzemplarz książki.” – dodała.
Uzupełnienie wiedzy o pracy zespołowej + temat artykuł na blogu + wsparcie idei szerzenia wiedzy i praktycznych umiejętności menedżerskich – zastanawiałem się całe 2 sekundy i odpisałem – TAK!

Siła różnic w zespole

I tak oto po kilku dniach otrzymałem obiecany egzemplarz.

siła różnic w zespole

Do lektury podchodziłem z całkowicie neutralnym nastawieniem. Nie znałem wcześniejszej publikacji autorki, czyli „Everest lidera”. Może to i lepiej, łatwiej będzie zachować obiektywizm.

Klucze

Struktura książki od początku sprawia wrażenie uporządkowanej i przemyślanej. Jak się później dowiadujemy wynika to z dominujących stylów zachowań C i D. Ale o tym jeszcze napiszę.
Autorka przekazuje czytelnikowi 13 kluczy. Każdym z nich otworzysz inne drzwi. Oczywiście pod warunkiem, że masz go przy sobie i wiesz który klucz gdzie pasuje.

O jakich kluczach mowa?

  • Wypracowywanie prawdziwego porozumienia
  • Budowanie w innych wiary we własne siły
  • Asertywne dbanie o własne potrzeby
  • Sukcesywne rozwijanie siebie i podążanie własną ścieżką

To tylko wybrane przykłady. Więcej nie będę zdradzał, żeby nie pozbawiać Cię przyjemności z odkrywania ich samodzielnie.

Przykłady

Mocną stroną „Siły różnic w zespole” są konkretne wyniki badań. To nie są pseudo-teorie wyssane z palca. Autorka zwykle podaje liczby, wskaźniki, rezultaty przeprowadzonych ankiet.
Przykłady? Proszę bardzo.

Przywództwo wspierające

Zanim jednak będzie o badaniach to jeszcze na chwilę przeskoczę na inny temat. Już na początku autorka trafiła w mój gust poruszając temat przywództwa wspierającego. Przytoczę ten wartościowy fragment:

Jeśli ty, ja, każdy z nas na rynku pracy przyjmie liderską postawę, za którą stoi służenie innym na tej drodze, a nie oczekiwanie, że zostaniesz wyniesiony przez innych na szczyt. Uważam, że to moralny obowiązek każdego, kto podjął decyzję o tym, że będzie pracować w zespole, na rzecz firmy, na rzecz jej pracowników, czyli koniec końców na rzecz wspólnego celu. I od razu zaznaczę, że to służenie innym (ang. serving leadership) nie oznacza, że przestaniesz się liczyć. Wręcz przeciwnie, twój głos i twoje potrzeby zaczną być tak ważne jak nigdy dotąd.

Różnice między kobietami a mężczyznami

Czy kojarzysz książki o zarządzaniu, w których wyraźnie zaznaczone są różnice wynikające z płci? Ja nie. Oczywiście do czasu zapoznania się z „Siłą różnic w zespole„. Anna Sarnacka-Smith nawiązuje do tego wątku w kilku kluczach.
Czy wiesz co daje mężczyznom i kobietom satysfakcję z pracy?

Największa rozbieżność w odpowiedziach dotyczyła wsparcia ze strony przełożonego i – co mnie zaskoczyło – aż 91 proc. więcej kobiet niż mężczyzn wskazało to jako czynnik, który przekłada się na poczucie satysfakcji z pracy. (…) Mężczyźni rzadziej niż kobiety zwracali uwagę na wsparcie z zewnątrz i poczucie bycia ważną częścią zespołu.

Asertywność

Temat asertywności i dbania o własne terytorium zajmuje sporo miejsca w książce. Jeżeli masz z tym problem, to koniecznie zdobądź ten klucz.

(…) dobrym narzędziem do pozyskania tego, czego chcesz, jest przyjęcie postawy asertywnej. (…) 32 proc. uczestników badania, w tym 16 proc. więcej kobiet niż mężczyzn wskazywało na asertywność jako wyzwanie dla ludzi w dzisiejszym świecie.

Historie

Książka ma dobry balans między płaszczyzną naukową a historiami ze świata biznesu i prywatnego życia. Dzięki temu przyjemnie się ją czyta. Nie ma nudy.
Przykładowo – policjant został wezwany na interwencję małżeńską. Zamiast wkraczać siłą otworzył drzwi jednym z „kluczy”:

Jeśli wejdę do domu, będę musiał cię aresztować, czeka mnie mnóstwo papierkowej roboty i nie ma szans, żebym zdążył na przedstawienie syna. Wychodząc, zrobisz mi przysługę. Wierzę, że możemy rozwiązać sytuację bez tej całej przeprawy. Czy zrobiłbyś to dla mnie?

Być może wyczuwasz, że nie brzmi to jak typowa reakcja ze strony policjanta. Masz rację. Rzecz się dzieje w Stanach Zjednoczonych, gdzie autorka obecnie mieszka na stałe.
W książce znajdziesz również całą masę przykładów z naszego podwórka w tym jedną wskazówkę, która może zmienić wiele w Twoim życiu. O tym będzie dalej.



DISC

Wiele analiz przedstawionych w książce opiera się na badaniu stylów zachowań wg koncepcji DISC. Osobiście nie miałem dużej styczności z tą koncepcją i moja wiedza ogranicza się głównie do informacji uzyskanych z „Siły różnic w zespole„.
Zapewne warto wiedzieć, że takie narzędzie jest i sięgnąć po nie w razie potrzeby.

Podsumowanie

Polecam „Siłę różnic w zespole” nie tylko menedżerom, ale każdemu kto chce świadomie budować relacje i rozwijać swoje kompetencje. Z jednej strony jest to „lekka” pozycja (i nie chodzi o liczbę stron) a jednocześnie sporo w niej twardych, merytorycznych danych.
Dużym plusem jest również osobista forma narracji. Autorka przywołuje swoje sukcesy, ale również i porażki a nawet traumatyczne doświadczenia z przeszłości. Takie podejście buduje pewnego rodzaju relację i zwiększa zaufanie do przekazywanych treści.
Od razu pojawia się myśl, że skoro przytrafia się to innym, to może ze mną nie jest aż tak źle?

Ważnym i rzadko poruszanym w literaturze tematem jest powrót do pracy po okresie macierzyńskim. Jak odbudować pewność siebie w kwestiach zawodowych? Gdzie szukać pracy? Jeżeli jesteś w takiej sytuacji, to śmiało sięgnij po tę książkę.

Aha, jeszcze obiecany temat, który zmieni coś w Twoim życiu. Zapewne kojarzysz nasze narodowe „proszę czekać, zawołamy panią/pana…”. Czy to w szpitalu, na policji czy w urzędzie. Wszędzie czekamy. I nawet jak się nie doczekamy to też jest ok. Takie życie.
Chcesz to zmienić? Zajrzyj do „Siły różnic w zespole„. Autorka podaje sprawdzony sposób na uniknięcie niekomfortowego czekania w niepewności. Sprawdzone w polskich warunkach!


Artur GułaArtur Guła, pasjonat tematyki zarządzania i przywództwa z życiową misją dzielenia się wiedzą i doświadczeniami z innymi menedżerami.
Doświadczony lider w projektach IT z różnych dziedzin.
Autor książki Fascynujący świat przywództwa.

2 myśli na “Czy więcej nas różni czy dzieli? O sile różnic w zespole”

  1. Pingback: Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić – recenzja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

eight − 8 =