Cechy lidera wspierającego – podsumowanie 9 kluczowych zachowań wg Servant Leadership

Czy wiesz jaki typ przywództwa jest wymieniany w większości współczesnych metodyk zarządzania projektami i produktami? Tak – Servant Leadership!
Jeżeli zależy Ci na skutecznej współpracy, budowaniu zgranych zespołów i osiąganiu wysokich wyników to nie może zabraknąć elementu Servant w Twoim podejściu do pracy.

To już kilka miesięcy odkąd rozpocząłem cykl artykułów na ten temat, a wydaje się jakby to zaczęło się wczoraj. Od września 2020 roku przedstawiałem Ci kolejno kroki prowadzące do budowania w sobie postawy skutecznego lidera. Lidera działającego według filozofii Servant Leadership. Właśnie nadszedł moment podsumowania.
Ostatnie z dziewięciu zachowań (według Servant Leadership Institute) to Live Your Transformation, czyli wdrażaj kolejno wszystkie osiem działań w życie.

Jakie to były kroki? Zapraszam Cię do odświeżenia wiedzy z tematu Servant Leadership.

Dziewięć kluczowych zachowań zgodnych z Servant Leadership

#1 Po pierwsze – wspieraj (istota Servant Leadership)

serve first - servant leadership

Wspieranie, tłumaczone też dosłownie jako służenie, stanowi podstawę działania Servant Lidera.
To nie jest zestaw konkretnych umiejętności, które zdobywa się w trakcie weekendowego kursu. Serve First stanowi naturalną chęć wspierania, gen lub mniej nieco wzniośle – nawyk.

Zanim przejdziesz dalej, zastanów się:

  • czy wspierasz innych dlatego, że tak wypada na Twoim stanowisku, a czy z czystej chęci zrobienia czegoś dla innych?
  • czy w problemowych sytuacjach szukasz rozwiązań i chętnie niesiesz pomoc, a czy zrzucasz całą odpowiedzialność na innych?
  • czy robisz czasami coś dla innych nawet wtedy, gdy wykracza to poza Twój zakres obowiązków, lub wiesz, że nie otrzymasz za to wynagrodzenia?
  • czy ludzie, z którymi współpracujesz, stają się w jakimś stopniu lepsi, rozwijają się i chętniej współpracują, wspierając innych?

To tylko kilka z ważnych pytań, które pomagają odszukać gen Servant Leadershipu. Jeżeli masz około 20 minut to zapraszam Cię do wykonania testu, dzięki któremu poznasz swoje mocne strony w trzech istotnych obszarach przywództwa wspierającego.

A co zrobić, jeżeli nawyk wspierania nie jest jeszcze wykształcony? Odpowiedź na to pytanie, oraz więcej o podstawach filozofii Servant Leadership znajdziesz w pierwszym artykule z tej serii:

#2 Buduj zaufanie w zespole

build trust

Jeżeli już odnajdujesz w sobie nawyk wspierania (służenia) i chcesz to robić, to zapraszam Cię do kolejnego wyzwania.
Tym krokiem jest budowanie zaufania do ludzi i do całego zespołu, czyli Build Trust. Zaufania opartego na założeniu, że inni też chcą dobrze, że mają dobre intencje.
A jeżeli czasami coś nie wyjdzie, mamy pożar i wszystko się wali, to czy dalej mam ufać? A jak ktoś zawiedzie, nie dowozi tematów i generuje problemy – co wtedy?
Czy może jednak lepiej wdrożyć prosty system kar i nagród? Jeżeli ktoś generuje wyniki, to „zaufanie” wyraża się w premii. Jak nie generuje, to nie ma premii. Proste i bezpieczne.

Tylko, czy to zadziała? Przemyśleniami odnośnie konsekwencji braku zaufania w zespole podzieliłem się w kolejnym artykule:

Ponownie zachęcam Cię do zastanowienia się, czy w pełni ufasz w ludzi, z którymi współpracujesz, a czy może bardziej ufasz im przez ciągłą kontrolę.
I jeszcze druga strona – czasami znajdzie się ktoś, kto będzie nadużywał zaufania i próbował je wykorzystać dla swoich celów. Zaufanie to nie to samo co pobłażliwość i tolerowanie negatywnych zachowań. Jeżeli jest ewidentny problem, to trzeba go nazwać i rozwiązać. Najprościej poprzez zakończenie współpracy.

#3 Żyj zgodnie ze swoimi wartościami

live your values

Servant Leadership to przede wszystkim działanie i inspirowanie innych przez czyny, nie słowa.
Jeżeli masz już w sobie nawyk pomagania oraz podstawowe zaufanie do drugiego człowieka, to pora wcielać te i pokrewne im zasady w życie. To właśnie robimy w ramach Live Your Values.
W trzecim kroku zachęcam Cię do spojrzenia szerzej na zestaw zasad i wartości, którymi kierujesz się w życiu.
Czy masz je jasno określone? Jeżeli nie, to poświęć chwilę, aby wybrać te najważniejsze dla Ciebie. Te, które sprawiają że zachowujesz się tak a nie inaczej.

Nie obawiaj się przy tym zmian. Pewne wartości mogą z czasem stracić na ważności, a w zamian pojawią się inne. Jeżeli robisz to świadomie, to wszystko jest jak najbardziej ok. Szukanie odpowiedniego kierunku w życiu to nic złego. Gorzej, jeżeli zmiana następuje po każdym podmuchu wiatru z przeciwnej strony.

Wracając do Servant Leadership – zwyczajnie żyj swoimi wartościami. Stosuj je naturalnie jako drogowskaz, przy podejmowaniu decyzji. Z czasem prawdopodobnie zaczną się rozprzestrzeniać i zarażać innych, ale o tym więcej znajdziesz w artykule:

#4 Słuchaj aktywnie z pełnym zrozumieniem

listen to understand

Jesteśmy społeczeństwem, które dużo mówi i publikuje o sobie. Nie słuchamy. Tak prawdziwie, ze zrozumieniem.
To nie jest nasza wina. Tak ukształtował się świat i jego współczesne używki pod postacią social mediów.

Trzy dotychczasowe etapy na ścieżce rozwoju Servant Lidera były mocno ukierunkowane na indywidualny rozwój. Na budowanie własnych cech i nawyków. Gdy już to masz za sobą, to pora wejść w interakcje z innymi.
Zanim jednak powiesz pierwsze słowa, to posłuchaj aby zrozumieć, czyli Listen to Understand.

Pamiętam projekt, w którym od samego początku zarząd oczekiwał ode mnie konkretnych działań. Zrób to, napraw tamto, to nie działa…słyszałem od pierwszych dni. Nie wyobrażałem sobie jednak, że mogę wkroczyć od tak do zgranego zespołu i zacząć rozkazywać, bo przecież wiem najlepiej. Nic nie wiedziałem, nie znałem ludzi ani ich problemów. Najpierw słuchałem. Uważnie, z pełnym zrozumieniem. A dopiero gdy miałem pełny obraz, to zacząłem działać. Skutecznie.

Informacje o tym czy warto aktywnie słuchać i jak się tego uczyć znajdziesz w artykule:

#5 Myśl o myśleniu

think about your thinking

Jako Servant Lider z czasem wchodzisz w coraz więcej interakcji. Ludzie doceniają Twój spójny wizerunek, zaufanie którym ich obdarzasz i zdolność do aktywnego słuchania. Nie wszystkie rozmowy bywają przyjemne. Te najtrudniejsze potrafią przywołać szereg emocji i wprowadzić spore zamieszanie w głowie.

Czy bywa tak, że impulsywne uczucia rządzą Twoim zachowaniem?
Czy potrafisz się na chwilę wycofać i obserwować nieco z boku całą gamę kłębiących się myśli?
Jak duży wpływ na Twoje myśli i zachowania ma otoczenie, a na ile kontrolujesz je samodzielnie?

Myślenie o myśleniu, czyli Think About Your thinking, jest kolejnym nawykiem w Servant Leadership. Dlaczego jest tak ważny i jak go ćwiczyć – to wszystko znajdziesz w artykule:

#6 Tu nie chodzi o Ciebie – czyli zwiększaj wartość innych

add value to others

Masz już zbudowane niezbędne nawyki. Słuchasz aktywnie i uważnie analizujesz informacje nie dając wodzić się za nos skrajnym emocjom. Teraz pora wykorzystać to, co wiesz o innych oraz ich potrzebach i zacząć działać!

W przywództwie Servant Leadership rozwijanie innych to podstawa. Dzięki temu zyskują wszyscy – osoba, która się rozwija, organizacja, która zyskuje lepszego pracownika i Ty, bo masz więcej czasu na kolejne działania. Do tego doliczam jeszcze najważniejsze – satysfakcję.

Niektórzy mówią, że rozwój zaczyna się tam, gdzie kończy się to co znane i bezpieczne. W pełni się pod tym podpisuję.
Dlatego lider wspierający to nie ten, kto wyręcza pracowników z trudnych działań, ale ten, kto wypycha ich poza komfortowe otoczenie i w kontrolowany sposób wrzuca na głęboką wodę a przy tym nadzoruje, aby nic poważnego się nie stało.
Dlatego tak ważne jest zbudowanie wcześniej odpowiedniej relacji i sumienne przejście przez pięć pierwszych kroków.

Konkretne przykłady i historie znajdziesz w artykule:

#7 Bądź odważny w tym co robisz

demonstrate courage

Wychodzenie poza utarte schematy nie jest łatwe. Chcąc działać w zgodzie z duchem Servant Leadership napotkasz czasami ścianę nie do przejścia. Zabetonowane struktury hierarchiczne oparte o siłowy model zarządzania – jakże często one jeszcze występują. A to tylko jeden z przykładów.
Czy znajdziesz w sobie odwagę, aby powiedzieć NIE, kiedy zajdzie taka potrzeba?

Kiedyś zrezygnowałem z udziału w interesującym projekcie głównie dlatego, że wartości wyznawane przeze mnie i przez zarząd były zupełnie przeciwne. W organizacji brakowało miejsca na jakiekolwiek zaufanie i współpracę. Rola menedżerów sprowadzała się do kontrolowania i karcenia krnąbrnych pracowników.
To nie był świat oparty o Servant Leadership. To nie był mój świat.
Czy dobrze zrobiłem? Do dzisiaj nie wiem na 100%.

Servant Lider działa odważnie, sukcesywnie wdrażając wcześniej wymienione zasady w myśl hasła Demonstrate Courage. A jaki jest efekt?

#8 Zwiększaj wpływ przez działanie

increase your influence

Aby zapalać innych, trzeba samemu płonąć, brzmi popularne powiedzenie.
Ciężko budować motywację u innych, gdy samemu jest się zniechęconym.
Nie można oczekiwać uwagi i skupienia, gdy nie słucha się innych.
Rozliczanie terminowości prac nie ma sensu, gdy samemu nie dowozi się zadań na czas.
Itd…

Servant Lider zwiększa swój wpływ przez skuteczne, odważne działanie. Nie przez mowy motywacyjne i „kołczowanie”. Przez dawanie przykładu. Podejmowanie wyzwań. Upadanie i podnoszenie się.
Tego właśnie dotyczy ósmy, niezwykle ważny krok – Increase Your Influence.

Krok ten dla mnie nierozerwalnie wiąże się z poprzednim, dlatego też punkt 7 i 8 opisałem we wspólnym artykule:

#9 Żyj transformacją w kierunku Servant Leadership

live your transformation

Nie ważne w którym miejscu w tej podróży jesteś. Żyj zgodnie z Servant Leadership. Stopniowo wdrażaj te zasady w życie. Jeżeli czegoś potrzebujesz, to otwarcie o to pytaj. Jeżeli masz coś, co może pomóc innym, to dziel się tym z radością.

Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie – jak powiedział Mahatma Gandhi.
Stopniową, konsekwentną zmianą. Bez pośpiechu i bez rywalizacji. Z pełnym akceptowaniem niepowodzeń, które są naturalne przy każdej zmianie.

Wchodzisz w to?
Jeżeli tak, to zapraszam Cię do udziału w wydarzeniach organizowanych przez pierwsze w Polsce Centrum Servant Leadership – Big Call.
Wspólnie z Magdaleną Kamińską organizujemy spotkania i szkolenia łączące elementy Servant Leadership ze zwinnym realizowaniem projektów. Zachęcam Cię też do dołączenia do Newslettera – wtedy poinformuję Cię na bieżąco o wszystkich wydarzeniach i nowych przedsięwzięciach.

Artur Guła big call

Co dalej?

Temat Servant Leadership przewija się jeszcze w wielu innych artykułach:


Artur GułaArtur Guła, pasjonat tematyki zarządzania i przywództwa z życiową misją dzielenia się wiedzą i doświadczeniami z innymi menedżerami.
Doświadczony lider w projektach IT z różnych dziedzin.
Autor książki Fascynujący świat przywództwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

seven − 5 =